ÎNTREBĂRI ȘI RĂSPUNSURI REFERITOARE LA SISTEMUL RO E-TRANSPORT

Odată cu extinderea obligativității de raportare în Sistemul RO e-Transport a tuturor transporturilor de bunuri, iar nu doar a celor cu risc fiscal ridicat, s-au întâlnit în practică diferite probleme care au pus în dificultate operatorii economici.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, la secțiunea Asistență contribuabili, un text informativ care cuprinde cele mai frecvente întrebări și răspunsurile aferente referitoare la sistemul electronic integrat RO e-Transport.

Mai jos regăsiți unele dintre cele mai dese situații problematice identificate în practică, dar și răspunsurile la acestea:

 

Care sunt categoriile de vehicule care fac obiectul monitorizării în Sistemul Ro e-Transport?

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport ca fiind cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg, sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

Pentru care transporturi este obligatorie raportarea în Sistemul Ro e-Transport?

  • Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat (atât în cazul transporturilor pe teritoriul național, cât și a celor internaționale);
  • Pentru transporturi internaționale de bunuri (altele decât cele cu risc fiscal ridicat), însă sancțiunile sunt aplicabile
  • de la 1 iulie 2024 – pentru operatorii care nu au statutul de operatori economici autorizați (AEO) și
  • de la 1 ianuarie 2025 – pentru operatorii care au statutul de operatori economici autorizați (AEO).

Ce se întâmplă în situația în care, în mod excepțional, transportul declarat în Sistemul RO e-Transport nu este finalizat în termenul de valabilitate a codului UIT?

În această situație declarantul va infirma transportul în Sistemul RO e-Transport și va relua operațiunea de declarare a transportului și obținere a unui nou cod UIT. Astfel, după punerea efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice, în intervalul de valabilitate a codului UIT, declarantul poate selecta în zona „Confirmare Transport“ a aplicației RO e-Transport opțiunea „Infirmat“, menționând cauza în câmpul de date „Comentariu confirmare“, urmând ca pentru respectivul transport să fie obținut un nou cod UIT în funcție de noile date.

Cum și în ce perioadă mai pot fi modificate datele declarate în Sistemul RO e-Transport după obținerea codului UIT?

O modificare poate fi operată doar în perioada celor 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar nu mai târziu de punerea efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice, sens în care în perioada menționată se va păstra codului UIT inițial.

După punerea efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice, pentru actualizarea informațiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, organizatorul transportului va accesa prin intermediul contului propriu din SPV aplicația informatică RO e-Transport.

Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mişcare a vehiculului pe drumurile publice, după caz.

Nerespectarea acestei interdicții de modificare constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.

În cazul achizițiilor intracomunitare cine deține responsabilitatea obținerii codului UIT, din moment ce acesta să existe la momentul intrării vehiculului pe teritoriul României?

Codul UIT trebuie obținut de beneficiar. După obținerea codului UIT acesta poate fi comunicat furnizorului în vederea preluării pe documentul de transport până la intrarea vehiculului pe teritoriul României.

Este obligatorie obținerea codului UIT pentru transportul bunurilor cu risc între două puncte de lucru ale aceluiași operator economic, situate pe teritoriul României?

Conform art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr.41/2022 pentru transportul BRFR aparţinând aceluiaşi operator economic între două locaţii situate pe teritoriul naţional de la locul de încărcare până la locul de descărcare este obligatorie obținerea codului UIT.

O societate comercială care prestează servicii de manoperă (lohn) trebuie să se înregistreze în sistemul RO E-transport pentru transporturile cu camioane din UE/NON UE de materii prime şi auxiliare necesare confecţionării produselor?

Materiile prime și auxiliare care se încadrează în categoriile BRFR, transportate dintr-un stat membru în România spre prelucrare în cadrul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer (conform art. 270 alin. 12 lit. f) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare) se declară în sistemul RO e-Transport. În acest sens declarantul va selecta în aplicația informatică Tip operațiune AIC – Achiziție intracomunitară, urmând ca în câmpul Scopul operațiunii să selecteze opțiunea Nontransfer – Bunuri prelucrate în sistem lohn. Similar se va proceda și în cazul expedierii produselor rezultate care se încadrează în categoriile BFRF.

Între depozitele unei companii sau între depozitele și magazinele aceleiași societăți pe bază de aviz se raportează în E-Transport. În cazul în care există această obligație, în care din situațiile de la art. 8 OUG nr.41/2022 s-ar încadra această raportare?

În cazul expus furnizorul (compania care deține bunurile respective) va obține un cod UIT pentru fiecare transport care conține bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR) efectuat între depozitele și magazinele sale. Conform art. 2 pct.(9) lit. f) coroborat cu art.8 lit. c) din OUG 41/2022, obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport revine furnizorului din România, în cazul tranzacţiilor interne.

 

Disclaimer: Prezentele date și informații au un pur caracter informativ, fără a constitui consulanță juridică, sens pentru care nu poate fi angajată răspunderea noastră pentru acțiunile ori omisiunile în legătură cu conținutul acestei publicații.

Pentru mai multe informații nu ezitați să ne contactați direct: email [email protected] Telefon 0040 720 291 919.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Nartea - 2020