Contestarea procedurilor de achiziții publice

Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act al unei autorităţi contractante sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri poate solicita anularea actului, obligarea autorităţii contractante la emiterea unui act sau la adoptarea de măsuri de remediere, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, pe cale administrativ-jurisdicţională sau judiciară.

Haideți să definim întâi noțiunea de contract de achiziții publice, acesta din urmă fiind contractul cu titlu oneros, asimilat, potrivit legii, actului administrativ, încheiat în scris între unul sau mai mulţi operatori economici şi una ori mai multe autorităţi contractante, care are ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii;

În funcție de obiectul lor contractele de achiziții publice pot fi:  (i) contracte de achiziții publice de produse, (ii) contracte de achiziții publice de servicii și (iii) contracte de achiziții publice de lucrări.

Care sunt remediile și căile de atac față de deciziile pe care le considerăm nelegale în cadrul procedurii de atribuire a contractelor de achiziții publice? În cele ce urmează vă oferim detaliile referitoare la căile de atac și procedurile care trebuie urmate.

În primul rând, trebuie să știm că există două căi pe care o persoană care se consideră vătămată le poate urma:

(i) calea de atac administrativ-jurisdicţională în fața Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor;

(ii) calea de atac judiciară, în fața instanței de judecată competentă.

Mai jos regăsiți informațiile esențiale referitoare la fiecare cale de atac.

  1. Procedura administrativ-jurisdicțională în fața Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor:
  • Termenul de contestare curge de la momentul luării la cunoştinţă despre actul autorităţii contractante considerat nelegal și este de 10 sau 7 zile în funcție dacă valoarea estimată a procedurii de achiziţie publică/sectorială sau de concesiune este mai mare sau mai mică decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunţurilor de participare

Notă: În cazul în care contestaţia priveşte conţinutul documentaţiei de atribuire, publicată în Sistemul electronic de achiziţii publice, denumit în continuare SEAP, data luării la cunoştinţă este data publicării documentaţiei de atribuire.

  • Sub sancţiunea respingerii contestaţiei ca tardivă, aceasta se înaintează atât Consiliului, cât şi autorităţii contractante, nu mai târziu de expirarea termenului legal de contestare.
  • După primirea contestaţiei, autoritatea contractantă poate adopta măsurile de remediere pe care le consideră necesare ca urmare a contestaţiei, în cel mult 3 zile de la primirea contestaţiei.
  • Autoritatea contractantă are obligaţia să încheie contractul cu ofertantul declarat câştigător, ulterior pronunţării unei soluţii de menţinere a rezultatului procedurii de atribuire de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, chiar dacă împotriva respectivei decizii a fost introdusă calea de atac a plângerii şi cauza nu a fost soluţionată în mod definitiv şi, în orice caz, numai după expirarea termenului legal de aşteptare prevăzut la art. 59 alin. (1). Contractul încheiat cu nerespectarea acestor prevederi este lovit de nulitate absolută. Încheierea contractului anterior/ulterior formulării contestaţiei nu împiedică soluţionarea acesteia de către Consiliu.

Notă: Art. 59 prevede o serie de excepții, caz în care termenul legal de așteptare va avea doar un caracter opțional.

  • Procedura în faţa Consiliului este scrisă, iar părţile sunt audiate numai dacă acest lucru este considerat necesar de către completul de soluţionare a contestaţiei. Părţile pot fi reprezentate de avocaţi sau de consilieri juridici şi pot depune concluzii scrise în cursul procedurii. De asemenea, părţile pot solicita să depună concluzii oral în faţa Consiliului.
  • Consiliul examinează din punctul de vedere al legalităţii şi temeiniciei actul atacat şi poate:
  1. a) pronunţa o decizie prin care îl anulează în tot sau în parte;
  2. b) obliga autoritatea contractantă să emită un act/să adopte măsurile necesare restabilirii legalităţii, cu indicarea clară şi precisă a operaţiunilor care urmează a fi realizate de autoritatea contractantă;
  3. c) anula procedura de atribuire, în situaţia în care nu este posibilă remedierea actului atacat.
  4. d) respinge contestaţia ca fiind nefondată, tardivă, lipsită de interes, lipsită de obiect, introdusă de o persoană fără calitate sau de o persoană care nu are calitatea de reprezentant, precum şi pe orice altă excepţie de procedură sau de fond, care împiedică soluţionarea pe fond a contestaţiei.
  • Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către autoritatea contractantă şi/sau de către orice persoană vătămată de măsurile dispuse de Consiliu cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare pentru părţile cauzei, respectiv de la data luării la cunoştinţă de către alte persoane vătămate.
    Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu este curtea de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante. Plângerile se soluţionează de complete specializate în achiziţii publice.
  • Pentru soluţionarea contestaţiei, sub sancţiunea respingerii acesteia, persoana care se consideră vătămată trebuie să constituie, în termen de maximum 5 zile de la data sesizării Consiliului, o cauţiune de 2% din valoarea estimată a contractului.

 

 

  1. Procedura judiciară:
  • Se aplică aceleași termene legale de contestare;
  • Instanța competentă este Tribunalul în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante;
  • Termenele de judecată ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile, iar durata întregii proceduri nu poate depăşi 45 de zile de la data sesizării instanţei.
  • Pârâtul este obligat să depună întâmpinarea în termen de 5 zile de la comunicarea contestaţiei de către instanţa de judecată, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a mai propune probe şi invoca excepţii;
  • Contestaţia introdusă la instanţa judecătorească competentă se taxează cu 2% din valoarea estimată a contractului, dar nu mai mult de 100.000.000 lei.

Disclaimer: Prezentele date și informații au un pur caracter informativ, fără a constitui consulanță juridică, sens pentru care nu poate fi angajată răspunderea noastră pentru acțiunile ori omisiunile în legăturp cu conținutul acestei publicații.

Pentru mai multe informații nu ezitați să ne contactați direct: email [email protected] Telefon 0040 720 291 919.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Nartea - 2020