NOUA REGLEMENTARE PRIVIND CERTIFICATUL DE VIAȚĂ
De la 1 septembrie 2024 vor intra în vigoare noi prevederi ale legii pensiilor, conform cărora beneficiarii stabiliți în străinătate (nerezidenți) trebuie să transmită semestrial certificatul de viață, din propria inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.
Ce este certificatul de viață și cine sunt beneficiarii acestui document?
Certificatul de viață este documentul care confirmă faptul că beneficiarul de pensie este în viață și constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți ai sistemului public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale.
Beneficiarii acestui document sunt persoanele stabilite în străinătate care au dreptul la plata pensiei de către casa teritorială de pensii competentă.
La ce instituții trebuie să ne prezentăm în vederea semnării certificatului de viață?
Conform Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
Sintagma „autorități legale” ne oferă o anumită libertate, în sensul în care, beneficiarul nerezident poate apela atât la instituții de pensii, cât și la autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliul, respectiv reședință, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare.
În ce termene trebuie transmis certificatul de viață către casa teritorială de pensii? Ce se întâmplă în cazul în care nu se prezintă certificatul de viață în termenele indicate de lege?
Beneficiarul nerezident trebuie să transmită certificatul de viață din proprie inițiativă. În situația în care nu prezintă acest certificat semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, plata drepturilor de pensie va fi suspendată de către casa teritorială de pensii competentă , începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute anterior.
În cazul în care orice cetățean român care beneficiază de o pensie din străinătate uită sau se află în imposibilitatea de a transmite certificatul de viață în termenele stabilite de lege, poate beneficia în continuare de drepturile de pensie numai dacă transmite certificatul de viață. De la data suspendării, cu respectarea termenului de 3 ani, beneficiarul rezident trebuie să transmită certificatul de viață instituției competente. În urma transmiterii certificatului de viață, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale vor fi reluate în plată de la data suspendării.
Cum completăm un certificat de viață? Prin ce mijloace de comunicare putem transmite certificatul de viață?
La data de 26.06.2024 modelul noului certificat de viață a fost aprobat prin Ordinul Președintelui CNPP nr.874/26.06.2024. Cu un singur click, găsim modelul certificatului de viață pe site-ul Casei Naționale de Penii Publice. Beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativă, și modelul anterior de certificat de viață prevăzut în Ordinul Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023. Așadar, în aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, certificatul de viață (model nou sau vechi) se va transmite până la data de 30 septembrie 2024.
Transmiterea certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin poștă, fax, e-mail, date de contact care se regăsesc pe site-urile oficiale ale respectivelor instituții și pe site-ul CNPP. https://www.cnpp.ro/casele-teritoriale-de-pensii.
Ce se întâmplă în cazul în care s-au scurs mai mult de 6 luni între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei?
Dacă perioada, dintre data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei, este mai mare de 6 luni, în cazul noilor beneficiari nerezidenți, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață.
Noile reglementări sunt valabile începând cu data de 1 septembrie 2024.
Pentru mai multe informații nu ezitați să apelați la asistență juridică de specialitate, sens în care echipa noastră de avocați vă stă la dispoziție.