S-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență privind modificarea și completarea OUG 30/2020, procedura de acordare a indemnizației de șomaj tehnic suferind modificări importante.
Astfel, cea mai importantă modificare este cea referitoare la eliminarea necesității deținerii certificatului pentru situații de urgență.
În cazul societăților care nu au fost afectate direct de măsuri restrictive ale statului pentru limitarea epidemiei, dar care au avut de suferit din cauza scăderii activității economice în contextul coronavirus COVID-19, s-au eliminat anumite condiționări, în sensul că a fost eliminată prevederea cu privire la scăderea încasărilor cu 25% în luna martie față de media lunilor ianuarie-februarie. În plus, a fost eliminată și restricția privind numărul de angajați pentru care se cere indemnizația care era limitat la 75% din numărul de angajați pentru aceste firme.
Conform noii proceduri se va depune direct la AJOFM o declarație pe proprie răspundere privind modul în care au fost afectate de situația de urgență, împreună cu lista de angajați trimiși în șomaj tehnic și nivelul salariilor lor, precum și o cerere din partea angajatorului.
Indemnizația este de 75% din salariul de bază, nu mai mult de 75% din salariul mediu pe economie. Dacă angajatul are un salariu mai mare decât salariul mediu brut, cu titlu de noutate firmele au posibilitatea să suporte diferența până la 75% din salariul de bază, în funcție de negocierile dintre angajatori și angajați.
Indemnizația acoperită de stat nu poate depăși 4.071 de lei brut (75% din 5.429 lei), adică 2.381 de lei net (în anul 2020) pentru angajații trimiși în șomaj tehnic.
Pentru indemnizația suportată de stat se datorează:
• CAS = 25%
• CASS = 10%
• Impozit pe venit = 10%
• Nu se datorează contribuția asiguratorie de muncă CAM
Angajatul care are mai multe CIM din care cel puțin unul cu normă întreagă este activ pe perioada stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizație, iar angajatul care are mai multe CIM și toate suspendate, beneficiază de indeminzație la contractul cel mai avantajos.
Pe perioada șomajului tehnic, angajatul beneficiază de stagiu de cotizare fără plata contribuției pentru sistemul de sănătate și concedii medicale.
Perioada pentru care se acordă ajutorul este perioada stării de urgență: de la intrarea în vigoare a Decretului privind starea de urgență, 16 martie, până la finele acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire, dacă situația de urgență va fi prelungită.
Actele, respectiv cererea de acordare a șomajului tehnic, lista cu angajații pentru care se solicita acest lucru si Declarația pe propria răspundere prin care se asuma veridicitatea pierderilor economice ca urmare a pandemiei Covid-19, vor trebui depuse începând cu 1 aprilie si până la 10 aprilie pentru acordarea șomajului tehnic in perioada 16 – 31 martie, respectiv începând cu 1 mai si pana la 10 mai pentru perioada 1 – 16 aprilie (data la care se încheie situația de urgenta decretata, cu posibilitatea de prelungire).
Acestea se vor depune prin postă electronică la Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Munca.
Subvențiile la șomajul tehnic vor fi plătite de stat și nu va fi nevoie ca angajatorul să suporte el mai întâi valoarea subvențiilor, în termen de 15 zile de la depunerea documentelor, Ministerul Muncii, prin ANOFM, va face plata către angajator. Angajatorii au obligația ca în 3 zile de la primirea banilor să facă plata către angajați.
În cazul în care aveți nevoie de îndrumări în ceea ce privește această procedură, ne puteți contacta la sediul cabinetului nostru de avocatură din Sibiu, str. Spartacus, nr. 13A, jud. Sibiu, prin telefon la numărul: 0720291919 sau prin e-mail la adresa: [email protected].